ملاحظاتی بر مقاله «آرمانگرایی و واقعنگری» از مجموعه مقالات تضاد و تعارض در فقه اسلامی
نویسنده
چکیده مقاله:
نوئل. جِی. کولسن،[1] شرقشناس معروف، نویسندۀ مقالۀ «آرمانگرایی و واقعنگری در فقه اسلامی» (کولسن، 1956: ص 211) است. او در این مقاله میکوشد اثبات کند که فقه اسلامی ماهیتی کاملاً آمانگرا دارد، ولی در سدههای پیاپی ازسوی دولتهای اسلامی بهتدریج و بهناچار رویکردی عملگرا و واقعنگر پیدا کرده است. دیدگاههای کولسن را در هفت محور میتوان تجزیهوتحلیل کرد: 1. عملگرایی و آرمانگرایی در سیرۀ فقیهان؛ 2. ادوار آرمانگرایی و عملگرایی؛ 3. تضاد آرمانگرایی با واقعیتهای اجتماعی؛ 4. شواهد آرمانگرایی فقیهان در دعاوی کیفری؛ 5. شواهد آرمانگرایی در نظام محاکم شرعی؛ 6. تضاد آرمانگرایی با مصلحتگرایی؛ 7. تضاد آرمانگرایی با عمل فقهی. در همۀ این محورها آرمانگرایی و نگاه انتزاعی در تقابل با عملگرایی، مصلحتاندیشی و واقعنگری در فقه اسلامی موردتوجه او است. بررسی و تحلیل ما براساس منابع و محتوای فقه اسلامی، نشان میدهد کولسن درک درست و جامعی از شریعت ومراتب تحقق آن ندارد. [1]. Noel James Coulson
منابع مشابه
تاملی در مقالات تضاد و تعارض در فقه اسلامی
مقاله حاضر مشتمل بر شانزده ملاحظه بر مقاله »ثبات و تغییر« از کتاب »تضاد و تعارض در فقه اسلام« است. این ملاحظات در مجموع، شش ضعف را در این فصل از کتاب نام برده نشان داده است: 1. نپرداختن به مباحث روشى و تحلیلىِ درجه یک; 2.نپرداختن به زوایاى مهمتر موضوع; 3. خلط میان فقه و قانون; 4.فقدان معیار ارزشگذارى تحولات جوامع اسلامى که آیا سیر صعودى دارند یا نزولى; 5. پر رنگ کردن تأثیر فرهنگ بر فقه و قانون...
متن کاملتعبدگرایی و آزاداندیشی تأملی در مقالات «تضاد و تعارض در فقه اسلامی»
مقاله حاضر، گزینشی از ترجمه فصل تعبدگرائی و آزاداندیشی از کتاب »تضاد و تعارض در فقه اسلامی«، به همراه تعلیقات نقادانه آن است. نویسنده در این فصل کتاب خود، روند قضا در کشورهای اسلامی را حرکت از تعبدگرایی به آزاداندیشی معرفی کرده، و برای اثبات آن، به برخی پروندههای قضایی طلاق در کشورهای اسلامی، استشهاد کرده است. تلاش ناقد بر اثبات این مسأله است که اولاً نشان دهد روحیه تقلیدگرایی به فقه سنی قدیم م...
متن کاملتعبدگرایى و آزاداندیشى تأملى در مقالات «تضاد و تعارض در فقه اسلامى»
مقاله حاضر، گزینشى از ترجمه فصل تعبدگرائى و آزاداندیشى از کتاب »تضاد و تعارض در فقه اسلامى«، به همراه تعلیقات نقادانه آن است. نویسنده در این فصل کتاب خود، روند قضا در کشورهاى اسلامى را حرکت از تعبدگرایى به آزاداندیشى معرفى کرده، و براى اثبات آن، به برخى پروندههاى قضایى طلاق در کشورهاى اسلامى، استشهاد کرده است. تلاش ناقد بر اثبات این مسأله است که اولاً نشان دهد روحیه تقلیدگرایى به فقه سنى قدیم م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 26 شماره 97
صفحات 55- 80
تاریخ انتشار 2019-03-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023